Sociální hodnocení: Jak může Facebook & Co. ovlivnit poskytování úvěrů

Co říká váš profil na Facebooku o vašem úvěrovém hodnocení? Pravděpodobně víc, než si myslíš. Myšlenka není nová: Namísto informací společnosti Schufa by mohly být pro kreditní kontrolu použity i údaje ze sociálních sítí. Koneckonců, v sociálních médiích není téměř žádný člověk bez profilu.

Sociální hodnocení půjček


Ale jak funguje tento tzv. "Sociální scoring" a je již používán v Německu?
Twitter, Facebook a Co. již hrají roli

V Hamburku sídlí společnost s názvem Kreditech. Specializuje se na analýzu uživatelských dat v sociálních sítích. Pomocí těchto údajů může poměrně přesně odhadnout bonitu zákazníků banky. V Polsku se to již děje: Kdokoliv, kdo o úvěr požádá na stránce Kredito24, používá systém havranské společnosti Kreditech. Společnost Kreditech působí také ve Španělsku, České republice a Rusku.

V Německu to však ještě nefunguje, neboť úvěrová kontrola v této zemi je téměř Schufa zajištěna. Prostě neexistuje prostor pro nový systém, tvrdí hamburská společnost v minulosti. Každý kdo má profil bude časem skórovný a to i při nebankovních půjčkách a půjčkách do výplaty.
 

Schufa také pracoval na "sociálním skórování"

Ve skutečnosti sama Schufa plánovala také využívat údaje ze sociálních sítí. V roce 2013 zadala zakázku Hasso Plattner Institute. Mělo by zjistit, jak používat údaje z Facebooku, Twitteru a Co pro hodnocení ratingu. Projekt byl však ukončen před dokončením, protože došlo k protestům obhájců soukromí a Shufa se obávala své pověsti.

Prozatím vaše data v sociálních médiích nebudou použita k posouzení vašeho ratingu. Je však myslitelné, že téma by mohlo být v budoucnu změněno.


Co přinese budoucnost

Nicméně hodnocení uživatelských dat v sociálních sítích je pro banky stále zajímavou volbou. Které údaje hrají roli?

Seznam vašich přátel: Již na základě počtu vašich přátel a stálosti seznamu vašich přátel může vyvodit závěry o vašem úvěrovém hodnocení. Například Kreditech půjčka oceňuje zákazníky s poměrně stálým počtem kontaktů na Facebooku, kteří jsou více hodnověrní, protože jsou spolehlivější. Je také myslitelné, že méně přátelských partnerů by mohlo mít negativní dopad.
    

Váš obsah: Vaše příspěvky budou samozřejmě zahrnuty do hodnocení. Každý, kdo pravidelně informuje o záchvatech pití, banka pravděpodobně považuje za nespolehlivou. Dokonce i pravopis a gramatika jsou považovány za hodnocení.
    

Údaje o transakcích: Mimo jiné můžete zjistit, v jakém okamžiku jste v místě bydliště prostřednictvím svého mobilního telefonu. Je pravděpodobné, že cestujete do sociálně znevýhodněných oblastí nebo pravidelně nakupovat v nákupních uličkách?
    

Rozpory: Kdo se například uvádí, při žádosti o úvěr, který pracuje jako bankéř, ale s bydlištěm ve stejném čase pomocí jejich smartphone každý den od 9 do 18 v obchodě  Tasco, je nepravděpodobné.

Závěr: věnujte pozornost vašim datům

Údaje o uživateli odhalují hodně o možné bonitě. Personální oddělení již pravidelně kontroluje profil sociálních médií svých žadatelů. Je tedy jen otázkou času, kdy by banky a úvěroví auditoři tyto údaje začlenili do svých hodnocení. Spotřebitelé střelci dlouho upozorňují na pečlivé zacházení s vlastními údaji. Zvažte tedy dvakrát, jaké informace zveřejníte.

 

Přeložené strojově z němčiny