Investování do podílových fondů (FCP): co o nich víme a jaké jsou jejich výhody a nevýhody

18.12.2022

Fonds commun de placement (FCP) je sdružování peněz investorů na akciovém trhu, které umožňuje začít s malými částkami, ale zároveň diverzifikovat portfolio a minimalizovat tak finanční riziko. Existuje mnoho různých investičních fondů s různými cíli: FCPR, FCPI, FIP, SICAV.

Investování do podílových fondů
Investování do podílových fondů

Podílové fondy (FCP): definice

fonds commun de placement (FCP) umožňuje investorům sdružovat své peníze. Investoři vkládají své peníze přímo do fondu, aby mohl spravovat, nakupovat a prodávat cenné papíry na finančních trzích podle svých cílů nebo investiční politiky: silný krátkodobý růst, dlouhodobý výnos, jistota udržení počátečního kapitálu, jistota, že prostředky budou investovány do konkrétních cenných papírů atd.

Každý investor, označovaný jako "držitel cenných papírů", vlastní podíl ve fondu v poměru k cenným papírům, které vlastní na peněžním trhu. Jakmile nový investor vloží do fondu peníze, jsou vydány nové akcie. Podílové fondy představují způsob "sdružování" peněz investorů.

Sociétés d'investissement à Capital Variable (SICAV)

SICAV (Sociétés d'Investissement à Capital Variable) jsou správcovské společnosti, v nichž se investoři stávají přímými podílníky fondu, na rozdíl od FCP (Fonds Communs de Placement), kde jsou investoři v jistém smyslu spolumajiteli fondu. V druhém případě nemají hlasovací právo na valných hromadách fondu a nemohou kandidovat do představenstva. Z absolutního hlediska mají SICAV a FCP stejný účel.

Fondy rizikového kapitálu (FCPR)

Fondy rizikového kapitálu (FCPR) jsou fondy, které se specializují na investice do aktiv, která nejsou kótována na burze. Nezaručují počáteční kapitál, ale míra návratnosti investice může být velmi vysoká, přesahující 15 %. FCPR přitahují investory, kteří se chtějí podílet na rozvoji mladých společností, u nichž je samozřejmě vyšší riziko krachu.

Některé fondy rizikového kapitálu jsou ještě specializovanější, například inovační fondy (FCPI).

Podnikové investiční fondy (FCPE)

Podnikové podílové fondy zakládá zaměstnavatel. Jsou určeny pro zaměstnance společnosti jako součást kolektivního spoření. FCPE jsou spravovány správcovskými organizacemi, které se specializují na spoření zaměstnanců.

Podílové fondy: výhody a nevýhody

Výhody podílových fondů

Investice do podílového fondu (FCP) má několik výhod. Zaprvé, fond spravují profesionálové, kteří mají k dispozici specifický software a veškeré informace, které potřebují v reálném čase k optimalizaci svých investic. Za druhé, investice do podílového fondu vám umožní koupit více finančních cenných papírů, než kdybyste byli nezávislým investorem. Diverzifikací portfolia rozkládáte finanční riziko. Obecně platí, že s výjimkou fondů rizikového kapitálu (FCPR) lze podílové jednotky fondů kdykoli koupit nebo prodat a získat tak zpět hotovost. V neposlední řadě můžete snadno přesouvat peníze z jednoho fondu do druhého, abyste splnili své nové finanční cíle.

Nevýhody podílových fondů

Co je pro jednoho výhodou, může být pro jiného nevýhodou. Pokud například svěříte správu svých peněz sdruženému fondu namísto nezávislému makléři, popíráte své osobní cíle ve prospěch cílů fondu a komunity investorů. Investice, které provedete, nebudou striktně přizpůsobeny vaší osobní situaci. Kromě toho se zcela vzdáváte kontroly nad svými penězi. Dobře spravovaný fond přitahuje velké množství investorů, ale čím více držitelů fond má, tím nižší může být míra návratnosti investice. Z dlouhodobého hlediska se sdružování peněz často vyplatí méně než samostatné investování.

Nejlepší podílový fond

Neexistuje žádný podílový fond, který by byl lepší než jiný. Vše závisí na vašich investičních ambicích. Každý fond definuje cíle, které jsou více či méně rizikové. Některé například garantují počáteční kapitál a zaměřují se na nákup dluhopisů. Jiné jsou rizikovější, ale mohou přinést vyšší výnosy. FIP a FCPI, které se specializují na specifické investice, jsou určeny pro investory, kteří hledají smysl a sdílejí stejnou touhu sledovat perspektivní společnosti a podílet se na ekonomice. Je na vás, abyste si vybrali fond, jehož investiční politika odpovídá vašim finančním ambicím, očekáváním a plánům.

Jak investovat do podílového fondu?

Investice do podílového fondu znamená vlastnit podíl na investicích fondu peněžního trhu. Hodnota každé akcie se liší podle hodnoty investic fondu. Investice do podílového fondu je zkrátka jako nákup akcií na burze.

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového


Siřičitany se přidávají do potravin jako konzervační a antimikrobiální látky. Jaký je jejich dopad na zdraví? Existuje bezpečná dávka? Evropský úřad pro bezpečnost potravin se snaží tuto otázku objasnit.

Pokud se chystáte na pracovní pohovor, je důležité se dobře připravit, abyste pro potenciálního zaměstnavatele vypadali zodpovědně a zajímavě. Zde je několik kroků, které můžete podniknout, abyste se na pohovor připravili:

Elektřina je dnes samozřejmostí, o které mnoho lidí téměř nepřemýšlí. Používáme ji doma, v práci i ve škole. Společnost, alespoň v průmyslovém světě, je založena výhradně na systémech, které ke svému fungování potřebují elektřinu. Průmysl a další podniky potřebují stálý přístup k elektřině. Mnozí z nás jsou neustále připojeni k internetu...

Spotové ceny elektřiny a plynu jsou ceny, za které se elektřina a plyn prodávají na komoditních trzích, tj. na "spotových trzích". Spotový trh s elektřinou a plynem se často nazývá "vnitrodenní trh", protože ceny se mohou měnit ze dne na den v závislosti na nabídce a poptávce.

Mnoho spotřebitelů potřebuje pomoc při zřizování výhodných spořicích produktů. Zároveň existuje větší množství společností a způsobů spoření a může být obtížné se zorientovat, které řešení je nejlepší. Ne všichni poskytovatelé mají dobrou pověst. Abychom vám pomohli vyhnout se nástrahám, připravili jsme pro vás pět tipů, které byste měli mít na...

Investiční podvody jsou stále častější. Podvodníci jsou často zkušení a mají mezinárodní kontakty. Podvody jsou často prováděny s využitím bohatých brožur, honosných názvů produktů, profesionálních webových stránek a fiktivních výsledků.