Nejčastější postup banky při nesplácení půjčky nebo úvěru

04.04.2019

V případě, že má klient v bance úvěr, půjčku, kreditní kartu nebo kontokorent a dostane se do prodlení, může banka zvolit postup, kterým začne dlužnou částku vymáhat. Dnes vám představíme nejčastější postup bank při vymáhání svých pohledávek.

Postup banky při nesplácení půjčky
Postup banky při nesplácení půjčky

1. Upozornění klienta

Při prodlení splátky pár dní (1-5), kontaktuje banka prostřednictvím elektronické komunikace (e-mail, telefonní hovor, SMS) klienta kde ho upozorní na zpoždění splátky a vyzve ho k okamžité úhradě.

2. Upomínka listem

V případě, že klient se dostává do prodlení více než 15 dní, většina bank odesílá upomínku o nezaplacení splátky formou oficiálního dopisu, ve kterém klienta vyzvou aby uhradil svůj dluh. Samotná upomínka bývá častokrát zpoplatněna a její cenu se dozvíte z ceníku poplatků za služby vaší banky.

V případě pokud máte v bance, ze které čerpáte úvěr, půjčku, kreditní kartu, či kontokorent i vedení osobní bankovní účet, může si banka dlužnou částku automaticky strhnout. Pokud finanční prostředky na účtu nemáte, banka si dlužnou částku strhne a klient se tak dostává do minusu, což může přinést další finanční náklady za nepovolené debetní přečerpání.

Poznámka: Některé banky již v tomto druhém kroku upozorňují klienta na možné následky spojené s nesplácením svého závazku. Jiné zas volí mírnější tón bez těchto upozornění.

3. Druhá upomínka listem - odstoupení od smlouvy

Pokud se dostane klient do prodlení splátky více než 30 dní, může vám banka oznámit vypovězení smlouvy o úvěru nebo půjčce. Častokrát jde však o to, aby klient byl motivován svůj dluh uhradit. V této druhé upomínce vám banka oznamuje všechny možné následky spojené s nesplácením úvěru jakož i výši poplatků, které vzniknou s vymáháním pohledávky.

Poznámka: Při prodlení více než 30 dní je dobré pokud klient komunikuje se svou bankou a má snahu celou situaci řešit. V opačném případě dříve či později dojde k vypovězení smlouvy a začne se proces vymáhání. Je třeba si uvědomit, že téměř každá banka postupuje strojově a má předem nalinkovaný postup. Neexistuje žádný prostor pro osobní příběh. Vše se řídí automaticky, když klient je častokrát pouze variabilní symbol.

Neplatič ne svou vinnou

Když něco řídí systém, není prostor pro emoce. Do situace, že se člověk dostane ze prodlení splátky ne svou vinnou se může dostat každý. Přinášíme vám modelový příklad toho, jak se může poctivý klient stát dlužníkem.

Člověk je příběh ponořen v náhodě

Příběh klienta (říkejme mu Petr) se skutečně stal. Petr má 42 let a pracoval jako realitní makléř. Jelikož se mu finančně velmi dobře dařilo, snažil se investovat do nemovitostí i vlastním kapitálem. Když dostal dobrou nabídku, neváhál a investoval. Petr měl na své jméno tři velké bankovní úvěry, pomocí kterých dokázal investovat do své budoucnosti. Banky byly šťastné, že si Petr vybral je a rádi velké úvěry poskytli. Petr žil sám a neměl nikoho a tak i své finance spravoval sám. Jednoho dne však nečekaně upadl Petr do kómatu. Všechny jeho splátky tak ne jeho vinnou nemohly být uhrazeny na čas podle splátkového kalendáře. Jelikož Peter neměl nikoho, nikdo nemohl banku kontaktovat (a také v případě, že by i měl, ten někdo by nebyl zmocněn od Petra a ne každá banka se bude bavit s takovým člověkem). Peter se probral z kómatu po čtyřech měsících a čekalo ho nemilé překvapení v podobě obrovských dluhů a hrozby zabavení majetku. Odpovědi z bank, které z něj celou dobu profitovali ho šokovaly ještě více. Banka nemá povinnost a ani kapacitu na to, aby zkoumala aktuální stav schopnosti splácet svého klienta. Postupovala podle standardních podmínek a na nedoplatky jakož i sankce má ze zákona právo.

Tento článek si můžete přečíst také v slovenském jazyce na slovenské verzi finančního portálu Ammado pod názvem : Najčastejší postup banky pri nesplácaní pôžičky alebo úveru.